Rady a doporučení

Technické rady na téma pneumatiky a informace

Kdy přezouvat pneumatiky?

Kritériem pro přezutí pneumatik je průměrná denní teplota. Pokud poklesne pod 7°C doporučujeme vyměnit letní pneumatiky na zimní. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi než zimní, a proto při této teplotě dochází k výraznému snížení jejich přilnavosti k vozovce.

Naopak při teplotách nad 7°C je vhodné použít letní pneumatiky, neboť nad touto hranicí teplot dochází ke zvýšenému opotřebení zimních pneumatik.


Huštění a tlak v pneumatikách

Tlak je opomíjeným, ale důležitým faktorem bezpečnosti a životnosti pneumatik. Pneu musí být kontrolovány za studena, tzn. pneumatiky stály nejméně 2 hodiny nebo ujely méně než 2 km. Druhá možnost kontroly pneu je za tepla, kdy přidáte 0,3 baru k doporučenému tlaku.

Kontrola tlaku pneumatik musí být pravidelně kontrolována, minimálně jednou za měsíc. Doporučujeme provádět kontrolu každých čtrnáct dní a hlavně nezapomenout na rezervu. Nebo ověření tlaku u pneu provádějte před každou dlouhou cestou. Nezpomeňte zkontrolovat hodnotu tlaku v pneu podle naložení vozidla v případě tlaku, který neodpovídá doporučenému tlaku výrobcem.

Pokles tlaku v pneumatice může být způsoben:

  • přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky
  • poklesem teploty okolního prostředí
  • malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází.

Jestliže používáte směs plynů pro huštění pneumatiky, tak nemusíte provádět kontrolu pneu tak často.


Typy dezénů

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.

Symetrický – symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.

Asymetrický – vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.

Směrový (šípový) – každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed.


Závady pneumatik

  • ojeté kraje – podhuštěná pneumatika, nízký tlak
  • ojetý střed – vysoký tlak, přehuštěná pneumatika
  • nepravidelně ojetá pneumatika, ojetý jeden kraj – špatně seřízená geometrie
  • „zubatá pneu“, šikmo sjeté jednotlivé bloky, „poskákaná pneu“ – špatné, nefunkční tlumiče
  • „probržděná pneumatika“ – sjeté jedno místo – ploška – při intenzivním brždění

Značení pneu

205/55 R16 91W

205 Šířka pneumatiky v milimetrech
55 Profilové číslo – poměr výška/šířka pneumatiky v %
R Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
16 Průměr ráfku v palcích
91 W Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)